Social Media, dé online communicatie
Informeer en hou contact met uw doelgroep!
Social Media is een verzamelbegrip voor online platformen, waarin u communiceert met geïnteresseerden. Naast kennis worden ook verhalen en ervaringen gedeeld.
Deze online media zal een onderdeel moeten worden van uw bedrijfsstrategie. Het is belangrijk vast te stellen wie hier verantwoordelijk voor is (of zijn) en u moet zich realiseren, dat het een continu proces is waar budget en manuren voor beschikbaar moeten worden gesteld. Redenen om met social media te beginnen (uw doelstellingen), kunnen zijn:
- Verhogen van uw naamsbekendheid
- Relatie opbouwen met uw doelgroep
- Online reputatiemanagement
- Bezoekersaantallen op uw website verhogen
- Werving nieuw talent
- Betere posities in de zoekmachine
Diverse social media
We noemen er een aantal: Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, blog en YouTube. Indien u zelf niet weet welk platform u zou moeten kiezen, gaan wij graag met u in gesprek om te kijken wat het beste bij uw organisatie past. Een combinatie van meerdere media is natuurlijk ook mogelijk.
Hieronder vindt u per media een korte uitleg.
Facebook staat op nummer 1 in Nederland met 7,3 miljoen gebruikers [mei 2012]. Dit is een sociaal platform, waarop u informatie kunt plaatsen over uw bedrijf, uw activiteiten, maar ook foto’s en filmpjes. U sluit een digitale vriendschap met geïnteresseerden. Zij kunnen de informatie bekijken die u op uw eigen pagina zet. Facebook is beschikbaar in meerdere talen en heeft gebruikers over de hele wereld [900 miljoen actieve gebruikers, januari 2012].
Achter de schermen kunt u uw statistieken bekijken. Hierop kunt u zien wie uw fans zijn, hoe oud ze zijn, het percentage man/vrouw, waar ze vandaan komen (land/plaats), maar ook vanaf welke website ze komen (bijvoorbeeld Google of uw eigen site).
Twitter is een microblog website waar korte berichten van 140 tekens gedeeld worden met volgers. 3,2 miljoen Nederlanders maken gebruik van Twitter. U ziet wat er speelt in de markt en u kunt daar snel op reageren.
Belangrijk is, dat u reageert op reacties, die op uw Twitterberichten komen. Zo creëert u meer betrokkenheid bij uw organisatie, dienst of produkt. Laat uw volgers meedenken, vraag hun mening. Neem dus actief deel aan de interacties en kom op nieuwe inzichten en ideeën. Twitter wordt ook gebruikt voor bijvoorbeeld nieuwsaankondigingen (met link naar website), het uitschrijven van prijsvragen, het aankondigen van acties en bijvoorbeeld ook een online helpdesk.
LinkedIn geeft het zakelijke profiel van uw bedrijf weer. Er zijn meer dan 150 miljoen professionals, die LinkedIn gebruiken om informatie en ideeën uit te wisselen, waarvan ruim 3 miljoen gebruikers in Nederland! Blijf op de hoogte van uw contacten en uw bedrijfstak. Dit platform is ideaal om uw zakelijke netwerk uit te breiden en hiermee mensen en deskundigheid te zoeken, die u nodig heeft om resultaten te boeken. U kunt u tevens aanmelden bij groepen en meepraten in discussies.
Op uw LinkedIn pagina kan ook een link worden gemaakt met uw twitteracount, voor de laatste updates.
CMS Made Simple
CMS Made Simple, een open source content management systeem, waarmee u gemakkelijk en snel uw blog inhoud kunt beheren. Een blog kan een persoonlijk dagboek zijn, maar ook een bedrijfsblog met berichten die regelmatig, soms meermalen per dag, wordt bijgehouden. De teksten verschijnen in chronologische volgorde.
Een foto album, teksten, nieuwsberichten en polls voegt u zelf eenvoudig toe.
YouTube
YouTube is een video website. Er zijn 6,9 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 1 miljoen dagelijks. Aangezien video’s vaak worden gedeeld met anderen is het bereik ervan enorm. In 2006 is YouTube door Google overgenomen. Dit heeft veel effect op de zoekmachine resultaten van Google. Video’s kunnen nu bovenaan verschijnen in de zoekresultaten.
Als u een video maakt over een product dat u in uw webshop verkoopt, dan verhoogt dit de betrouwbaarheid van uw webshop. De bezoekers zien dat u verstand heeft van de producten die u verkoopt. Tevens is een persoonlijke video op een webshop goed om het gezicht achter de webshop te laten zien.
De combinatie van betere vindbaarheid en goede betrouwbaarheid zorgen voor meer omzet.