Wat is zoekmachine optimalisatie?
Meer bezoekers, meer rendement
U wilt uw website bovenaan in de gratis resultaten van zoekmachines, want dat betekent voor u:- meer bezoekers
- intensivering van het resultaat van uw website
- solide rendement.
Daarbij is het van groot belang precies in kaart te krijgen welke zoekwoorden mensen gebruiken die mogelijk geinteresseerd zijn in uw product of dienst. Als u hoog scoort op juist dié zoekwoorden zal dat niet alleen leiden tot meer bezoekers, maar vooral ook meer verkopen (conversies). Het vakgebied dat zich richt op het optimaal scoren in de gratis zoekresultaten, wordt SEO (Search Engine Optimization) genoemd.
Lagere kosten voor Google AdWords
Als u hoog scoort in de gratis zoekresultaten, kunt u betaalde AdWords advertenties bij bepaalde zoekwoorden weglaten. Dit levert u onmiddellijk een besparing op. Kiest u ervoor uw AdWords advertenties te laten staan dan levert u dat eveneens voordeel op, omdat u minder per klik betaalt. Dit komt doordat Google -ook in de betaalde sectie- relevante sites zo hoog mogelijk wil scoren. Dit doen ze door de CPC (Cost Per Click) te verlagen als de landingspagina achter de advertentie goed van toepassing is op het zoekwoord, m.a.w. geoptimaliseerd is op dat zoekwoord.Technische optimalisatie van uw website
Om hoog te scoren in Google is het cruciaal dat Google goed kan begrijpen waar de pagina’s van uw website over gaan. Via de techniek kunnen we Google daarbij een stevig handigje helpen. Dit betreft:- de HTML-code
- de gebruikte URL’s
- de manier waarop internetpagina’s naar elkaar verwijzen
- een analyse van de verwijzingen naar uw website.
Verder zijn technieken in opkomst waarbij we zelfs kunnen uitleggen wat de betekenis is van de informatie op de pagina’s.
Deze ontwikkeling wordt het semantic web genoemd.